Vissers K.W.V. “Skuytevaert” winnen Katwijk – Noordwijk

Cees & Gerrit Stuurrad

Op zaterdag, 27 juli was het de beurt aan de jubilerende vereniging “Skuytevaert” om de jaarlijkse visderby Katwijk tegen Noordwijk te organiseren. De twee visverenigingen kregen een verrassend veld van 24 visboten op het water. Deze 14e editie moeten de Katwijkers wat goed maken, de stand is 7 voor Noordwijk en 6 voor Katwijk. De felbegeerde bokaal, beter bekend als “het Stuurrad” moet dit jaar naar Katwijk om de stand gelijk te trekken. Sponsoren Hengelsport Meijvogel en Condor maken het feest af met schitterende prijzen.

Het is al vroeg druk op het Katwijkse strand en het weer is al zo goed dat de zonnebrandcrème al gesmeerd word. Eén van de vissers heeft de wijze tekst: “Straks is daar geen tijd meer voor en dan heb je een kop als een paprika!”. Inderdaad, de voorspellingen zijn prachtig en het zeetje is zo vlak als een pen. Maar rond een uur of 12 kan er een onweersbuitje opduiken. Afijn, we zien het wel, voorlopig ziet het er allemaal mooi uit.

Na een paar sloten koffie en een hoop visserslatijn is het tijd om de boten te water te laten. De gang zit er lekker in en om 08.30 uur liggen alle 13 Katwijkse boten te water. Mmmhh 13, daar hebben we niet zulke goede ervaringen mee. Er is nog ruim de tijd om de hengels klaar te maken voordat het startsein om 09.00 gegeven zal worden. Ondertussen turend naar het noorden of we al een spoor van Noordwijkse boten kunnen ontdekken. Het duurt lang voordat we één stipje aan zien komen maar uiteindelijk zijn ook alle 11 boten uit Noordwijk gearriveerd. Mmmhh 11, dat getal staat ook ergens voor. Misschien is 13 nog niet zo slecht in dit geval. Na vele hartelijke begroetingen tussen de visvrienden wordt om 09.15 uur het startsein gegeven en vaart de vloot uit. De koersen variëren van ZW, W tot NW, gelukkig hebben we niet allemaal hetzelfde wrak in gedachte. Na 10 min varen komen we in dikke zeedamp terecht, opperste concentratie en een paar arendsogen zijn niet overbodig op dit moment. Als we bij het wrak zijn ligt er nog geen boot op en hebben we het mistige rijk alleen. Om je heen hoor je boten varen en met gespitste oren hoop je te ontdekken of ze jou kant op komen. Maar de zon is sterk dus al snel trekt de damp weg en hebben we weer het gevoel dat we op de Noordzee zijn. Hoe zit het met de vijf soorten? Tot nu toe één donderpad en verder nog geen schub gevangen. We besluiten om naar een ander wrak te gaan want dit schiet niet op. Onderweg komen we een aantal boten tegen en de vangsten zijn nog slecht. De motor van Piet en Stefan draait nog maar op 2 pitten waardoor zij de gehele viswedstrijd vastgenageld zijn aan het wrak “de Alida” (die is lekker dicht bij de wal). Dan komen we Gijs en Jan tegen met een boot vol pieren, zij zijn nog even op en neer geweest naar Scheveningen om pieren te halen. Veel visverlies hebben ze niet want er is nog weinig gevangen. Op het volgende wrak gaat het beter, de stroom komt erin en de tweede soort, een wijting, komt binnenboord. Helaas, onder de maat, die mag weer gaan zwemmen. Het luchtje wordt grijs en het begint te regenen. Jaap en Jenneke liggen hier ook te vissen, beiden van top tot teen in een regenpak gesnoerd. Zij hebben inmiddels drie soorten en proberen de makrelen familie boven water te halen. De eerste gul meld zich bij ons aan, dat is een goed teken. Met een schuin oog houd ik mijn maat in de gaten, hij heeft al geruime tijd ruzie met een scharretuig en besluit het voor de laatste keer in te gooien. Met de gedachte dat dit zeer vervelende tuig nu tot overmaat van ramp vast zit in het wrak zie ik een vette grijns verschijnen. Hij zit niet vast maar hij heeft een lekkere gul van 58 cm aan zijn scharretuig hangen. En toen ging het tij keren, we vangen goed. Een horsmakreel, een schar en een steenbolk. De 5 soorten zijn binnen. We zijn zeiknat en koud maar dit geeft toch ook wel de sjeu aan het gebeuren. Achter de wolken zien we de lucht oplichten en we horen gerommel. Onweer, nou we kijken het even aan, de kant is dichtbij. We hebben 5 soorten maar die donderpad kan natuurlijk nog geruild worden voor een grote makreel. We verlaten Jaap en Jenneke en gaan op zoek naar makreel. Ook deze trip spreken we een aantal vissers en de vangst is nog steeds niet top. Aangekomen bij de ankerplaats gaan de makrelentuigen overboord, geen stootje. Gewoon doorgaan, blijven proberen en uiteindelijk heb ik beet. Het is een makreel maar hij is onder de maat, jammer ga maar weer zwemmen. Na een half uur staat mijn stok eindelijk weer krom, beet! Er komt een makreel van 32 cm boven water en onze missie is geslaagd. We maken een regendansje en besluiten om 13.45 uur naar de kant te gaan.

De verhalen aan de kant zijn niet zo best, er zijn weinig boten met 5 soorten vis. Dat maakt het erg spannend omdat de uitslag bepaald wordt door de 1e vijf boten per vereniging. Nu is het wachten op onze Noordwijkse vrienden met hun vangsten. Gerrit Verbeek (voorzitter Noordwijk) en Cees Vijfvinkel (voorzitter Katwijk) gaan samen de vis meten. Ook bij Noordwijk zijn er weinig boten met 5 soorten en de heren moeten hier en daar een ondermaats visje van de weinige soorten aftrekken. Dit wordt een spannende prijsuitreiking. Na een gezellig hapje en sapje in de feesttent is het tijd voor de prijsuitreiking. We beginnen met een prijs voor de grootste vis, die is gevangen door Marco van Duijvevoorde (NW). Een gul van 59 cm.

De uitslag van de 5 soorten wedstrijd:

1e prijs: Cees en Luus (KW) – 5 soorten

2e prijs: Gerrit sr. en Hans (KW) – 5 soorten

3e prijs: Gerrit jr. en André (KW) – 5 soorten

4e prijs: Marco en Jan (NW) – 3 soorten

5e prijs: Piet en Stefan (KW) – 3 soorten

Aan alle prijswinnaars zijn mooie hengels en molens overhandigd, geheel gesponsord door Condor en Hengelsport Meijvogel. In de tombola gingen er nog 3 mooie prijzen uit, een Condor Fishfinder zwart/wit werd gewonnen door Klaas en Fred (KW). Een schoonmaak pakket voor de boot werd gewonnen door Gerrit sr. en Hans (KW) en een Condor Fishfinder kleur ging naar een Noordwijkse visser die deze heel goed kan gebruiken.

Dan is het tijd voor de belangrijkste prijs, de uitreiking van “het Stuurrad”. Het was niet zo moeilijk tellen voor beide voorzitters. Katwijk heeft 3 boten met 5 soorten en Noordwijk geen. Daarom doet Gerrit Verbeek de heugelijke mededeling dat “het Stuurrad” weer terug is in Katwijk en de stand nu 7 – 7 is. Vol trots pakt Cees Vijfvinkel het stuurrad over, geeft de voorzitter van Skuytevaert een vaatje weg en blijven we nog lang door feesten. Iedereen bedankt voor de deelname en tot volgend jaar in Noordwijk!